Givtig uge i Nanortalik

Nanortalik som selvstændig kommune var et intenst debatemne på borgmester Stines Egedes borgermøde i forsamlingshuset den 29. april 2024, hvor op mod 50 borgere deltog.

På mødet deltog nogle af initiativtagerne til underskriftsindsamlingen vedr. Nanortalik som egen kommune. Der blev stillet spørgsmål til hvorfor, hvordan og hvornår i forhold til kommunalbestyrelsens beslutning om, at der skal laves en økonomisk konsekvensanalyse i fald Nanortalik bliver egen kommune.

-En vejledende folkeafstemning for at blive egen kommune, kan i sidste ende få store konsekvenser for borgernes fremtid i Nanortalik. Derfor har både borgerne, kommunalbestyrelsen og landspolitikerne, som i sidste ende skal beslutte kommunestrukturen, krav på at få belyst økonomien, som de nye kommuner vil være baseret på ved en opdeling. At forhaste en folkeafstemning igennem mener jeg er uforsvarligt, derfor skal analysen gennemføres og formidles til borgerne, når den er klar, siger borgmester Stine Egede.

Det var ikke kun kommuneopdeling som optog borgerne. En borger udtrykte, at der bør gøres en indsats for at Nanortalik bliver et mere attraktivt sted at bosætte sig, at der bør ske en styrkelse af kulturlivet og fokus på de positive ting, ligesom der blev efterlyst uddannelsesindsatser i Nanortalik.

Behovet for toldere til bekæmpelse af hash, muligheden for at indhandle andre fisk end alene torsk samt asfaltering af veje, var andre punkter som borgerne var optaget af. Borgmesterens uge i Nanortalik, var derudover programsat med mange møder bl.a. med ansatte i kommunen, virksomheder og foreninger. Nanortallip Atuarfik som har 180 elever, har 35 elever der går i et af de otte specialklasser.

-Hvert 5. barn i Nanortalik går i specialklasse. Jeg er imponeret over at høre at lærerne formår at samarbejde om udfordringerne. Vi ved at massivt omsorgssvigt er medvirkende til at så mange børn ikke trives og har udfordringer. Der ligger en kæmpe opgave at få vendt udviklingen, som tager generationer at rette op på og det kræver mere uddannet og stabil arbejdskraft i Nanortalik - det gælder også på ældreområdet,siger Stine Egede.

Stine Egede afslutter: ”I løbet af ugen har jeg mødt unge og ældre der dyrker sport og som også har vundet medaljer ved GM. Jeg har mødt virksomhedsejere med et positivt syn på fremtiden. Hallen kører godt, der er mindre hærværk i byen end tidligere, og jeg har mødt engagerede kommunalt ansatte. Ugen har været meget givtig og jeg mødt ressource- og viljestærke mennesker, der alle arbejder for et godt liv i Nanortalik”

Udgivet d. 01. maj 2024