Nekrolog om Lars Lundblad

En mand, som gjorde en forskel i vort land samt Sydgrønland afgik ved døden som 74-årig.

Vi har mistet en person, som har gjort en god indsats i sportens verden og i politik; Lars Lundblad blev født i Aasiaat den tredje april 1949 og afgik ved døden den femte marts 2024.

Lars Lundblad var uddannet lærer, var halinspektør i idrætshallen i Qaqortoq, da han først flyttede til byen, har senere været forstander i Sulisartut Højskoliat i mange år, hvor han ved siden af var politisk aktiv i Kommune Kujalleq og har til tider været formand for Siumut partiet i Qaqortoq.

Nogle af Lars' kendetegn var, at han var målrettet og ville opnå udvikling i hans omgivelser. Dette har han formået at vise i de steder han har arbejdet, i politik og ikke mindst i sportens verden.

I hans virke som fodboldstræner er hans fodboldspillere blevet grønlandsmestre seks gange, han har ligeledes været landstræner for landsholdspilere, hvor han derudover har været formand for GBU (Grønlands Boldspil Union).

Lars har været blandt de, som arbejdede hårdt for, at få kunstgræsbaner i landet og har været med til at få realiseret den allerførste kunstgræsbane i Grønland, som i øvrigt er i Qaqortoq.

Under hans tid som konsulent i Idrætsforbundet og formandskab i GBU rejste han meget i kysten, mange kender ham derfor godt. På det seneste gik han altid tur med sin hund i byen, og altid venlig at møde, så vi kommer til at savne ham i byen.

Jeg kondolerer de efterladte, hans hustru, børn, børnebørn, søskende og venner ved tabet af Lars Lundblad.

Æret være Lars Lundblads minde.

På vegne af Kommune Kujalleq

Stine Egede, Borgmester