Antallet af brandtrykmeldere er nu reduceret

Flere brandtrykmeldere er nu udfaset i Kommune Kujalleqs byer.

Brandtrykmeldere har eksisteret siden før mobiltelefonerne blev hvermands eje, og flere af brandtrykmeldere er nu udfaset da borgerne bruger 113 til at anmelde et brand.

- Antallet af brandtrykmeldere er reduceret, dog skal meldere bevares i  de områder, hvor vi mener de fortsat bør findes, dvs. i de områder hvor der sker større forsamlinger, nemlig i havneområder og plejehjems- og skolearealer. Det ser ud til at nogle af brandtrykmeldere var aldrig brugt, og vi reducerer antallet, fordi der sker falske alarmeringer og melderne slås itu, siger beredskabschefen i Kommune Kujalleq, Asmus Hansen.

Der har været en offentlig høring omkring reducering af antallet af brandtrykmeldere, uden at der kom reaktioner fra borgerne.

- Der var ikke en eneste reaktion fra borgerne, under høringsperioden omkring reduceringen, men det er heller ikke overraskende. Nu om dage bruges 113 til at anmelde et brand, og opkaldet er gratis, fortæller Asmus Hansen.

De udfasede meldere i Nanortalik, Narsaq og Qaqortoq er dækket med metal.

Udgivet d. 26. marts 2024