Optimisme i Nanortalik

Borgmester Stine Egede har været i Nanortalik i uge 48 og mødt kommunens ansatte, virksomhederne, ældre og unge for at fortælle om kommunalbestyrelsen kommende tiltag og for at høre om borgernes budskaber.

De ældre i Nanortalik har et godt samarbejde omkring brugen af værestedet, som kommunen stiller til rådighed. Men deres budskaber går på en bedre service både ved personlige henvendelser og ved de daglige praktiske gøremål, f.eks. også til betaling af regninger til det offentlige efter indførelsen af MitID og eboks.

Virksomhederne ser med optimisme på endnu mere udvikling af turismen og de anlægsopgaver der er på vej, i form af ny daginstitution og kommende boliger. På boligområdet vil der i det nye år blive frigjort flere personaleboliger og almindelige lejeboliger når kommunekontoret og blokken B992 er klargjort. På anlægsplanerne i kommunen er der planer om 5 nye personaleboliger og Selvstyret vil bygge 4 ungdomsboliger. Det vil alt sammen afhjælpe boligsituationen i de nye og i de kommende år.

Vaskeriet der blev ibrugtaget for ca. et år siden, bliver godt benyttet. Der var kritik af de mange huller i vejene, som teknisk afdeling vil søge at udbedre snarest muligt. I forhold til servicering af turismen var der særligt fokus toiletfaciliteter og havneforhold. Med de kommende anlægsaktiviteter og mineaktiviteterne både i Nalunaq og forberedelserne til grafitminen ved Amitsoq, var borgmesterens budskaber til virksomhederne og de unge, at der er brug for alle og at det er vigtigt at udviklingen udnyttes til uddannelses- og lærlingemulighederne og for det at have et arbejde og kunne forsørge sig selv.

”Det var glædeligt at høre at flere af de unge i klubben ville uddanne sig til tømrere og en ung kvinde skulle starte på elektrikeruddannelsen. Mit store håb er at de unge vender tilbage til Nanortalik efter deres uddannelse, for der er brug for at Nanortalik udvikler sig sammen med ungdommen” siger Stine Egede.

De kommunale medarbejdere glæder sig til at kunne samles igen i kommunekontoret, som har været under renovering i et år.

Stine Egede udtaler: ”Det vil gøre det nemmere at samarbejde igen når alle er samlet under samme tag, men det friholder os ikke fra at få strammet op på og organiseret samarbejdet mellem de forskellige forvaltningsgrene. Der er masser af udfordringer som vi arbejder med hver dag. Så det var rart at høre om den spirende optimisme jeg fornemmer hos alle dem vi mødte i løbet af ugen.”

Udgivet d. 11. december 2023