Kæmpe kunstværker forskønner Nanortalik

Linda – Marie Eliassen: “Jeg bliver stolt når turisterne fra skibene kan se, de kunstværker som jeg har været med til at skabe.”

Linda – Marie Eliassen 16 år kan se nye muligheder i sit liv.

“Først turde jeg ikke dukke op til workshoppen, i dag er jeg glad for at jeg fik modet til at deltage. Da jeg fik malerbukser på følte jeg mig sej og særlig. Jeg havde ikke lyst til at tage dem af til fyraften”, smiler hun.

Linda har sammen med 10 andre unge fra Nanortalik gjort en stor forskel for byen.
Det er ikke kun turisterne, der glæder sig over byen med billederne.

“Vi prøver alle sammen at passe bedre på byens huse nu. Pludselig er husene ikke kun vores hjem og arbejdspladser, men også noget, der er rart at kigge på.” Siger Thora Andreassen – pensioneret unge vejleder, som er født og opvokset i Nanortalik.

Endnu en Sydgrønlandsk kunstrute:

De 7 nye Nanortalik kunstværker måler op til 7,5m x 4,5m. De er skabt som en del af Sanasa. Et projekt, der startede i 2018. Sanasa betyder lad os skabe noget sammen. Det har de unge i høj grad gjort.
Dette er sket i samarbejde med lokale anerkendte kunstnere og det lokale erhvervsliv.

De store nye streetart værker har navne såsom:
2020 Maaniinikuuvunga
2021 Nanortalik Nuan
2022 Imaqaq
2023 Johanne
2023 Angakkoq Kingilleq
2023 Neriuut Nukittooq
2023 Asanninneq Nukiuvoq
Alle navnene står i direkte forbindelse med den Sydgrønlandske natur og myterne fra stedet.

Ved færdiggørelsen af værkerne i Nanortalik kan Sydgrønland nu byde på endnu en kunstrute.
I de tre hovedbyer Qaqortoq, Narsaq & Nanortalik har Sanasa nu skabt 17 af de store streetartværker.

Qaqortoq: Arferup Pania, Inuussut, Aattaakulooq, Torben Torsk, 5 stk.
Narsaq: Igdlo Tungujortoq, Illaarneq, Immini Silarsuaani, Maanipunga, Andala kulooq = 5 stk.
Nanortalik: Maaniinikuuvunga, Nanortalik Nuan, Imaqaq, Angakkoq Kingilleq, Neriuut, Asanninneq Nukiuvoq 7 stk.
Qaqortoq er i forvejen anerkendt for kunstruten “Sten og menneske”, som ligeledes blev skabt i samarbejde med kunstnere og unge.

De unge
Over 200 unge mellem 15 & 35 år har deltaget i Sanasa workshops. Det har været et frirum, hvor det har vist sig at mange unge har kompetencer, som ikke er blevet brugt nok/anvendt, bragt i spil. Uudnyttet kreativt potentiale. De unge har inspireret hinanden til at deltage og vil gerne være med til
Inspiration – de unge har ringet til hinanden og dermed fastholdt en meget flot mødestabilitet.

Samarbejdspartnerne
SANASA projekterne, som Kommune Kujalleq og Oak Foundation Denmark har støttet siden 2018, handler om at skabe noget smukt til byerne i syd sammen med unge mellem 15 og 35 år.
Det handler også om håndværk og om at få de unge til at se muligheder i at vælge en praktisk erhvervsuddannelse. Derfor arbejder SANASA tæt sammen med Majoriaq centrene i Qaqortoq, Narsaq og Nanortalik,

Der er ved at blive udarbejdet materiale på Grønlandsk, Dansk og Engelsk for krydstogtsturister og andre, der har lyst til at følge Sanasas kunstspor gennem Kujalleqs tre byer Qaqortoq, Narsaq og Nanortalik.

Udgivet d. 09. november 2023