Innovationsforløb i folkeskolen

Alle eleverne i Tasersuup Atuarfia har haft Innovation i to uger, hvor nogle af 4. klasses eleverne havde emner ud fra kvalitetsuddannelse, og de havde nogle budskaber til borgmesteren.

Under innovationsforløbet var der fokus på FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling. 4.a eleverne har haft fokus på verdensmål nr. 4, hvilket var kvalitetsuddannelse, og de inviterede Kommune Kujalleqs borgmester, hvor de så udtrykte deres ønske om at få gratis frokostmad.

- Jeg er meget glad for, at jeg er blevet inviteret til skolen, en af vores initiativer er at, alle folkeskolerne skal have et køleskab og det er blevet realiseret i nogle af skolerne. Elevernes budskaber er meget betydningsfulde, jeg synes at, det er værd at drøfte dem, siger Kommune Kujalleqs borgmester Stine Egede.

4.a eleverne blev opdelt i fire grupper: Gruppe 1, De byggede gynger og små mål til skolegården. Gruppe 2, De lavede legeplads ved brug af bilhjuler ude i skolegården, de skrev også en anmodning til kunne gå ud og fiske. Gruppe 3, De etablerede nogle aktivitetslege i gangen, de skrev også en anmodning, om at få en kiosk i skolen. Gruppe 4, De malede tabeller med tal i gangen, de skrev også et brev til borgmesteren, hvor de udtrykte deres ønske om gratis frokostmad.

Nogle eleverne fra mellemtrinnet i Tasersuup Atuarfiat havde uddannelsesdrømme og drømmejob som emner. Nogle eleverne fra yngstetrinnet har haft fokus på, hvad for nogle innovationsmuligheder der vil åbne op, når der kommer en ny lufthavn i Qaqortoq.

Udgivet d. 19. oktober 2023