Borgmester Stine Egede: En banelængde på 1799 meter i Qaqortoq Lufthavn kan bedre betale sig for samfundet

Borgmester i Kommune Kujalleq Stine Egede udtaler omkring Qaqortoq Lufthavn:

Af Stine Egede, borgmester i Kommune Kujalleq.

Jeg har fulgt med i lufthavnsanlæggelsen i Qaqortoq fra starten af.

Når det nu kan konstateres at Pennecons arbejde kører godt, kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvad det vil koste dem at forlænge lufthavnen til 1799 meter.

Dette har vi fået undersøgt, og da beløbet ikke synes at være urealistisk højt, har jeg henvendt mig til Naalakkersuisoq for Boliger og Infrastruktur. Vi har afholdt møde med Naalakkersuisoq, mens han er i Qaqortoq, med deltagere fra KAIR og partirepræsentanter fra økonomiudvalget.

Naalakkersuisoq for Boliger og Infrastruktur er forstående over for ideen, og vil gerne undersøge sagen nærmere.

I løbet af sommeren er passagertallet mellem København og Narsarsuaq steget med hhv. 65% og 20% i juli og august. I fremtiden vil der blive flere rejsende her til om sommeren via Nuuk. Og der kommer helt sikkert flere rejsende mellem Nuuk og København i fremtiden. Derfor mener vi, at det er vigtigt at fremtidssikre trafikken i Sydgrønland allerede nu.

Når firmaet som bygger lufthavnen rejser væk med deres udstyr, og hvis man om et antal år vil forlænge landingsbanen, er det nemt at regne ud at udgifterne vil blive meget højere til den tid.

Udgivet d. 14. september 2023