GM i fodbold er startet

Borgmester Stine Egedes tale i forbindelse med åbningen af GM

Mændenes GM i fodbold 2023.

Velkommen til Qaqortoq og Sydgrønland til alle jer der kommer for at deltage i udendørs GM i fodbold, nemlig G44 Qeqertarsuaq, B67 Nuuk, IT79 Nuuk, N45 Paamiut, E54 Tasiusaq, dommere og KAK´s bestyrelse. Tillykke til værten under denne mesterskabsturnering, K33 Qaqortoq, tillykke med jeres 90 års jubilæum. Endvidere tak til alle som var med til at sikre realiseringen af dette GM. Gæster og tilskuere, velkommen allesammen. Jeg håber, at I får en dejlig og uforglemmelig oplevelse under jeres ophold i Sydgrønland.

Jeg er sikker på, at der vil være mange tilskuere da vejrguderne vil være med os i de kommende dage. Det er mit håb, at vi allesammen får gode oplevelser i disse dage.

Vi har de klubber, som desværre er forhindret i deltage i turneringen, i vores tanker.

Der er nu gået mange år siden der sidst var fodboldturnering i byen. Derfor håber jeg, at der i fremtiden afholdes flere turneringer i Sydgrønland for børn, unge, voksne og seniorer.  Man håber på, at borgerne gør brug af de anlagte fodboldbaner.

Banens retning er nu ændret, og man bliver mindre støvet når man spiller, så I kommer til at spille under dejlige omgivelser.  I kommer til at være en del af en historisk begivenhed, da I er de første deltagere i den allerførste fodboldturnering i byens nye fodboldbane.  Det bliver spændende at se, hvem der vinder mesterskabet som de første på denne bane.

Jeg vil også rette en speciel tak til de virksomheder som har sponsoreret tilskuertribunen, og ikke mindst tak til de frivillige der har været med til at bygge den. I er beviset på, at alt er muligt, når man arbejder sammen. Må jeres motivation og vilje fortsætte til eftertiden.

Desværre brændte halvtaget til en reservebænk forleden dag. Men efter en hurtig indsats blev den bygget igen. Tak til alle der var hurtige til at arbejde.

Jeg håber på fair kampe og jeg håber at I vil være gode forbilleder for børn og unge, for de vil gerne være ligesom jer.

Og ikke mindst ønskes I alle det bedste og undgår skader under kampene.

Jeg ønsker også at I kommer godt hjem igen når I er færdige med mesterskabet.

Med det erklærer jeg hermed åbning af herrernes Grønlandsmesterskab 2023.

Rigtig god fodboldturnering.

Udgivet d. 10. august 2023