Grønlandske Dyr workshop i Qaqortoq er en stor succes

I løbet af de første 7 dage har 31 forskellige børn og unge deltaget i sommerworkshoppen i Qaqortoq.

Børn har lært en masse om de grønlandske dyr og sammen lavet en meget flot udsmykning af dyrene i havet, på land og i luften.
Workshoppens tema er nemlig “Fisker og fanger – Grønlandske dyr”.

Det er Kommune Kujalleq, der har taget initiativ til at lave aktiviteter for de unge gennem hele juli måned i Nanortalik, Narsaq og Qaqortoq. En af aktiviteterne foregår netop nu i Qaqortoq.
Underviserne er Erik Kielsen fra Qaqortoq, der til dagligt arbejder tæt sammen med de lokale fiskere og fangere. Den anden underviser er kunstneren Heidi Zilmer, der gennem mange år har arbejdet med Sanasa Streetart og kunst workshops i Sydgrønland. Erik og Heidi arbejder tæt sammen med de unge omkring temaet og skaber et smukt kunstværk direkte på væggen i Tasersuup Atuarfia.

De unge deltagere er fra 5 år til 20 år og har forskellige kompetencer og erfaringer med at male og tegne.
Fælles for dem alle er, at de synes, det er sjovt og lærerigt at deltage i workshoppen.

- De unge er de bedste ambassadører for workshoppen. De fortæller deres venner om det de laver og det tiltrækker hver dag nye unge deltagere. Det giver stolthed og glæde at skabe et flot kunstværk sammen og så lærer de unge en masse om vores fisker og fanger kultur. Det er så vigtigt at de unge lærer om vores kulturhistorie, siger underviseren Erik Kielsen.

Projektet er støttet at Kommune Kujalleq og Innovation Southgreenland.

Udgivet d. 21. juli 2023