Anledningen til dette åbne brev er den uholdbare situation omkring trafikken i Sydgrønland.
Når der er storis, er transport via luften den vigtigste trafikåre. På trods af dette, har Air Greenland kun stationeret én helikopter i Sydgrønland. Da den helikopter ofte har teknikproblemer, stopper alting.
Hvis der sker ulykker hvor redningsaktioner med hoist er nødvendige, er vi virkelig udfordret.
Disko Line, som har en servicekontrakt har ikke sejlet passagerer i tre måneder til og fra Narsarsuaq, pga isen i Tunulliarfikfjorden. Kun passagerer der havde købt billet tidligere, blev transporteret med helikopter.
På grund af den forfærdelige episode hvor Air Greenlands helikopter H155 blev ødelagt, blev der brugt en helikopter as 350 hvor der kun kan være 5 passagerer. Den er nu fløjet nordpå. En anden H155 helikopter kom hertil, men den har nu også tekniske problemer. Den kan heller ikke bruges som redningshelikopter fuld ud da den ikke har hoist.
Vi er i en uforsvarlig situation hvis der sker en ulykke der kræver redningshelikopter.
Vi har ikke haft så meget storis i mange år. Vi ved at risikoen for eftersøgninger og redningsaktioner er stor på denne tid af året, hvor der er storis. Hvis man har brugt samfundets penge til at indgå en serviceaftale så må man også sikre sig at penge bliver brugt forsvarligt.
Serviceaftalens pkt. 3:2, 3:4, 6:3 og 6:9 må gennemgås og der må sikres en løsning.