Mindeord om Erik Nørskov

En mand, som har haft en stor indflydelse i Grønland og Sydgrønland, Erik Nørskov, afgik ved døden som 74-årig.

Det var et stort tab for Grønland og ikke mindst for Sydgrønland, da Erik Nørskov, født i 1949, afgik ved døden den 6. marts 2023.

Erik var kun 19 år, da han flyttede til Nuuk fra Danmark, hvor han derefter bosatte sig i Qaqortoq, og har med sit arbejde gjort stort indtryk på hele landet i årenes løb.

Mens han drev en entreprenørvirksomhed, gav han altid plads til håndværkere, studerende, medarbejdere og praktikanter. Han har ligeledes medvirket i, at føre udvikling i Kommune Kujalleqs byer og bygder.

Et af Eriks kendetegn er, at han var god til at sige sin mening højt og tydeligt under debatter, og han fulgte godt med i politik. Derudover var han ambitiøs, venlig og støttende overfor sine medmennesker.

Dette viste han gennem sit arbejde, som privat arbejdsdrivende samt gennem sin indflydelse i organisationer og foreninger.

Tidligere var Erik Nørskov bestyrelsesformand for arbejdsforeningen, Grønlands Erhverv, og bestyrelsesformand for INI A/S.

Erik var formand for Grønlands Erhverv i Qaqortoq, og har medvirket indtil sin død.

Udover at støtte sine medmennesker, var et af Eriks kendetegn, at sponsorere Qaqortoqs idrætsforening, K-33, gennem mange år. Erik heppede på K-33 med sin høje og tydelige stemme, og dette er noget vi vil mindes om i sportens verden.

Erik fik mange bekendtskaber siden han kom til Grønland, og flyttede til Qaqortoq. Vi, medborgere kommer til at savne hans venlighed og hans store indsats.

Jeg giver mine dybeste medfølelser for Eriks kone, børn, børnebørn, svigerdøtre, hans nærmeste og kollegaer for tabet af ham.

Æret være Erik Nørskovs minde.

På vegne af kommunalbestyrelsen,

Stine Egede, Borgmester