Vi gør os klar til udvikling

Effektivitet i administrationen af arealansøgninger, gode institutioner og skoler, mere byggemodning og grønne områder er forudsætninger for at kunne sikre fremdrift i kommunen.

Det var nogle af virksomhedernes budskaber til Borgmester Stine Egede på det erhvervsseminar hun havde inviteret til den 9. februar 2023. Over 80 tilmeldte deltog på seminaret.

Der var blandt andet oplæg fra Icelandair, Air Greenland, Milak Production (produktion af hundefoder), Nukissiorfiit og Innovation South Greenland.

Deltagerne pegede også på at der er potentialer i nye former for souvenirs, flere overnatningsmuligheder, flere spisesteder, flere lokale specialiteter/produkter for at fremme erhvervsudviklingen.

Og så mente deltagerne, at det vigtigste at prioritere i den forestående erhvervsudvikling, er brugen af lokal arbejdskraft, strategier for optimering af infrastrukturen, hensynet til natur og miljø ved mineaktiviteter, og bedre adgang til finansiering.

Stine Egede udtaler:

”I dag har vi kickstartet rækken af dialogmøder med erhvervslivet, i vores fælles bestræbelser for at gøre os klar til den kommende nye lufthavn. Jeg har i dag lovet erhvervslivet at jeg vil fastholde dialogen og sikre halvårlige opfølgningsseminarer, så vi kan holde hinanden fast på at der sker fremskridt på alle de nævnte områder. Det ser jeg meget frem til”.

I næste måned afholdes der seminarer i Narsarsuaq, Narsaq og Nanortalik, og invitationerne vil blive sendt i nær fremtid.

Udgivet d. 10. februar 2023