Borgmester: Vi er glade for en virksomhed, der vil udnytte vore ressourcer

Stine Egede er glad for at der nu skal produceres hundefoder med resterne af lammeslagtning, som tidligere bare endte i affaldsdumpene.

Virksomheden Milak Productions ApS skal fra nytåret begynde med at producere hundefoder i Narsaq, ved blandt andet at udnytte resterne af lammeslagtning.

-Vi er glade for at Milak Productions ApS skal i gang med udnytte resterne af lammeslagtning, som plejer at ende dumpen, med ca. 40 tons om året, siger borgmester Stine Egede.

Ifølge tal fra Grønlands Statistik blev der importeret 1700 tons hundefoder sidste år, og dette bør ændres, mener medejeren i Milak Productions ApS.

-Vi smider penge ud af landet når vi køber "affald" fra folk som vi slet ikke kender, nu er det tid til at ændre dette og selv tage initiativ her i Grønland, og vi skal derfor igangsætte en hundefoderproduktion, siger medejeren af Milak Productions ApS Ulloriaq Kreutzmann.

Hundefoder, der skal produceres i Narsaq fra nytåret, kommer til at indeholde af dyr i Grønland.

- Udover resterne af lammeslagtning, skal der udnyttes kød fra torsk, hellefisk og sæler, som skal blandes med korn, forklarer, Ulloriaq Kreutzmann.

Borgmester Stine Egede håber at virksomheden, som skal starte en produktion fra Kommune Kujalleq, vil blive modtaget positivt.

- Alle der har formål til at skabe udvikling og vækst i vores kommune er velkomne, og jeg er glad for at et virksomhed, der vil udnytte vores ressourcer, kommer til at drive produktion i vores kommune. Det er mit håb, at den gode initiativ vil blive modtaget positivt blandt vores landsmænd og at den får succes med produktionen og udvikler sig i fremtiden, siger Stine Egede.

Udgivet d. 29. september 2022