Mindeord om Aqqalukasik Kanuthsen

Aqqalukasik Kanuthsen, tidligere medlem af kommunalbestyrelsen og Inatsisartut er død. Aqqalukasik blev 69 år.

Aqqalukasik var aktiv som kommunalbestyrelsesmedlem i det dengang Qaqortup Kommunia og hans politiske interesse kan siges at have baggrund i sin far Hans Kanuthsens politiske liv.

Som formand for Inuit Ataqatigiit Qaqortoq, udførte han opgaverne med stor entusiasme, integritet og spredte glæde.

Han var med i kampen om at genetablere vores nationale identitetsfølelse og kæmpe for demokratiske rettigheder, og han deltog i at skabe en folkebevægelse for vor samfundsudvikling. Han tog tværkommunale initiativer, og medvirkede til at oprette storkommunen, og for arbejdet for en bedre betjening af borgerne.

Aqqalukasik arbejdede hårdt for fåreholderne og landbruget, og var med til utallige udviklingsprocesser. Han arbejdede målrettet og effektivt som fåreholderkonsulent, et erhverv som han havde et stort hjerte for. Vi er taknemlige for Aqqalukasiks store indsats, hans vindende væsen og hans elskelighed.

Aqqalukasik efterlader sig hustru, tre sønner, børnebørn og oldebørn.

Jeg føler med hans familie og jeg ønsker dem styrke i disse dage.
Ære være Aqqalukasiks minde.

Stine Egede, borgmester for Kommune Kujalleq.

Udgivet d. 07. juli 2022