Aapilattoqs 100 års jubilæum

I dag holder den sydligste bygd i Kommune Kujalleq 100 års jubilæum. Bygden har siden 1922 været en vigtig handelstation.

Kære medborgere i Kommune Kujalleq, Aappilattoqs indbyggere, og besøgende.

I dag samles vi for at fejre Aappilattoqs 100 års jubilæum, hjertelig tillykke til jer allesammen.

Aappilattoq som er den østligste af kommunens bygder blev grundlagt i 1922 i forbindelse med etableringen af handelsstationen for Kap Farvel området.

Ifølge historiske artikler har Aappillattoq været beboet siden 1800 tallet.

Dette kan læses i artiklen fra 1869 da en af missionærerne Carl Julius Spindler sammen med andre tog til Aappilattoq fra Narsaq kujalleq med kajak.  Han blev budt godt velkommen af nogle venlige indbyggere, nogle af dem var velhavende da de havde nogle storfangere, og børnene blevet undervist af kateketen.

Sådanne fremstillinger gør det tydeligt at der var godt med fangstdyr i Aappilattoq, og at bygden dermed er forblevet befolket i mange år.  Her landets sydligste holder isbjørne, klapmydser, andre havdyr og landdyr til.

Der har været mange isbjørne.  En af bygdens daværende beboere Hans Levisens far fortalte at i 1920'erne var 14 isbjørne blevet fanget i løbet af de 14 dage de var i landets yderpunkt.

I 1950'erne var kajakken Aappilattoqs indbyggeres fangstredskab og fiskefartøj. Blandt andet tørvehuse som familierne boede i, blev bygget tæt ved siden af hinanden.

I starten af 1960'erne, blev dem som havde kajakker som erhvervsredskaber færre, fiskeriet blev øget, husene voksede i antal, og dem som havde motorbåd som fiskefartøj voksede også i antal.

I slutningen af 1970'erne var Aappilattoqs kyst fyldt med torsk, i 1979 blev 600 tons torsk solgt i Aappilattoq.  Borgerne havde rigeligt at lave, og det medførte at mange tjente godt, de købte nogle nye møbler og påhængsmotorer.

I 1980'erme da fiskene blev færre i Aappilattoq var der nedgang i befolkningsantallet, borgerne flyttede blandt andet til andre byer for at søge job eller for at få en bedre uddannelse for deres børn.

Dengang blev Aappilattoq, som var under Nanortaliks kommune, benævnt som et fangstområde, sælen var det primære fangstdyr, i klapmydssæsonen plejede man at tage på fangst ude på de yderste øer for at samle vinterforråd.

Vinterforråd bliver fortsat nydt af mange mennesker.

En af Aappilattoqs rigdomme er at bygden er omfavnet af flot naturområde med en befolkning som har et tæt fællesskab hvor de hjælper hinanden,

I har et unikt fællesskab og skaber glæde i en isoleret bygd i Aappilattoq, jeres høflighed og gæstfrihed over for jeres gæster er et kendetegn for jer.

Bygdens naturområde er omfavnet af høje og smukke bjerge, landet som er unikt og ligger isoleret, giver indtryk af at bjergene omfavner og beskytter stedet.

Jeg er sikker på at mange af rejsende bliver betaget af den smukke natur når de når til Aappilattoq.  Jeg er sikker på at de flotte store og spidse bjerge har gjort stort indtryk på mange mennesker.

Jeg håber på at vores fejring af Aappilattoqs 100 års jubilæum bliver uforglemmelig for os alle, og vi mindes dem der ikke er blandt os længere.

Jeg håber at bygden, med den historiske og nuværende status den har, fortsat vil udvikles positivt i fremtiden.

Jeg siger tillykke til jer igen med vores jubilæumsdag, og hav en god dag allesammen.

Udgivet d. 30. juni 2022