Bybussen i Qaqortoq er lavet i henhold til europæiske standarder og bruger udstyr, som ikke tilpasset til det grønlandske forhold.
Brugerne af bussen har nok lagt mærke til at bussen har været ude af drift i perioder; dette skyldes at bussen, som dreves af en moderne dieselmotor, har udstyr, som ikke er tilpasset til det grønlandske forhold.
- Bybussen i Qaqortoq er lavet i henhold til gældende europæiske standarder, og det har vist sig at der er udstyr som ikke tilpasset til grønlandske forhold. En af udstyrene er en fartskriver, der bruges i forbindelse med køretøjer til kørsel med tung last og personbusser, som skal bruges i henhold til det europæiske forhold. Fartskriveren signalerer når buschaufføren skal holde en pause, og hvornår bussen skal stoppes og slukkes. Som følge af at bussen kører konstant her i byen så kan det ske at bussen går i stå, siger forvaltningschefen for teknik og miljø, Sem Ottosen.
Udover en fartskriver, der er tilpasset til det europæiske standarder, kan bussen også gå i stå når det bliver alt for koldt.
- En af bussens udstyr, kaldt Ad-Blue, er årsagen til bussen går i stå, det har nemlig vist sig at Ad-blue ikke egner til koldt klima. Udstyret er saltbaseret og renser udstødningen, den fryser til når det bliver koldt, og igen fører til bussen går i stå. Dette er altså hovedårsagen til driftsforstyrrelserne om vinteren, afslutter Sem Ottosen.