Fredag middag den 7. januar blev 55 passagerer på Sarfaq Ittuk sat af skibet i Qaqortoq og Narsaq. Af disse er 10 familier blevet indlogeret på hotel efter anvisning fra kommunen.
Air Greenland meddelte den 6. januar at der ikke kan bestilles billetter før den 16. januar og at der sættes begrænsninger på passagerantallet, så ændringer vil forekomme. Der kan således gå lang tid inden de strandede passagerer i Qaqortoq og i Narsaq kan komme videre til deres destination.
Hvad gør AUL for at sikre at deres passagerer kan komme videre?
Vi mener der må gøres noget ekstraordinært for de strandede passagerer i Qaqortoq samt i Narsaq, så der ikke går en halv måned inden de kan komme hjem.
Der er elever der skal til eksamen om nogle dage, der er folk der skal tilbage til deres arbejde, og
sågar nogen som skal rejse videre fra Nuuk til andre destinationer i Grønland ifm deres arbejde.
Tidligere har vi haft erfaringer med at, Air Greenland chartres, når storisen forhindrer kystskibet i at komme til syd.
Der bør også være mere information til de strandede passagerer fra selskabet. Vi som kommune kan desværre ikke kan hjælpe da vi ingen informationer har.
Dette er en helt ekstra ordinær situation, der må gøres noget snarest.
Læserbrevet af Stine Egede: Der må sættes ekstra fly ind til de strandede passagerer i Qaqortoq og Narsaq
Udgivet d. 08. januar 2022