Kommune Kujalleq er nu den ansvarlige i alle Brætter i kommunen

Alle Brætter i Sydgrønland var ellers noget som KAPS, dvs. Kujataani Aalisartut Piniartullu Suleqatigiit (Fiskernes og fangernes sammenslutning i Sydgrønland), varetog, men pr. året 2022 overtog Kommune Kujalleq opgaven under kommunens tekniske forvaltning.

Det er en politisk beslutning, at Brættene skulle overtages af kommunen, og til det siger borgmesteren i Kommune Kujalleq:

- Jeg ærgrer mig som meget over, at vi i kommunalbestyrelsen har været nødsaget til at nedlægge KAPS. Nedlæggelsen skyldes, at foretagendet blev drevet som en underskudsforretning, og at vi har været nødsaget til at godkende ekstrabevillinger i millionklassen.

På Brættene sælges lokale landbaserede fangster og havdyr, dvs. fiskernes og fangernes fangster.

- Det er mit inderlige håb, at vi i samarbejde med ISG kan videreudvikle konceptet med at sælge grønlandsk mad fra Brættene, og på denne måde sikre, at vores efterkommere også kan spise friske råvarer hele året. Og at vi ikke mindst hele tiden kan blive forsynet med produkter fra lokale erhverv med landbrug, siger Stine Egede.

Alle Brætter i Sydgrønland var bliver nu varetaget af Kommune Kujalleq pr. 1. januar 2022, hvor det bliver Teknik- og Miljøforvaltningen, som skal varetage den daglige drift.

Udgivet d. 12. januar 2022