Vellykket kursus forløb indenfor forebyggelse af selvmord

Der var i alt 54 deltagere på kursus indenfor forebyggelse af selvmord i Nanortalik og Narsaq. Det var et vellykket forløb, siger medarrangøren.

Kommune Kujalleq, Paarisa og Statens Institut for Folkesundhed afholdt kursus i selvmordsforebyggelse i Narsaq og Nanortalik i løbet af 3 dage. Medarbejdere og virksomheder i Kommune Kujalleq blev tilbudt kursus i selvmordsforebyggelse, det var succesfuldt, siger Forebyggelsesafdelingschef i Kommune Kujalleq.

- I Narsaq og Nanortalik deltog frivillige og flere fra forskellige virksomheder i kurset, og det er meget glædeligt med så mange deltagere, siger Helga Nielsen.

I løbet af kursets 3 dage blev der fremlagt statistik, lovgivning og blandt andet redskaber indenfor afholdelse af samtaler med selvmordstruede. Selvom der blev drøftet dybe og svære emner fik deltagerne redskaber til at arbejde med selvmordstruede, pårørende samt de, som har behov for støtte og opbakning.

- Samtaler med de pårørende og dem, som har behov for støtte og opbakning var et af de primære emner under forløbet. Der blev ligeledes talt om supervision for medarbejdere, da der kan opstå behov for dette. Således fik medarbejderne redskaber til at kunne bearbejde tiltag før problemer vokser, siger Helga Nielsen.

Ønsker medarbejderne at føre arbejdstiltagene videre efter kurset kan der afholdes månedlige møde med forebyggelsesafdelingen.

Udgivet d. 30. november 2021