Den længe ventede lufthavn er nu ved at blive en realitet

Skrevet af: Stine Egede, borgmester

Det, som mange tidligere koalitioner og kommunalbestyrelser har diskuteret igennem mange år, er nu endelig ved at blive en realitet.

Jeg er virkelig stolt af, at vi skal til at realisere vores valgløfte.

Jeg vil gerne takke dem, der har kæmpet for sagen før os i så mange år. Folk, der er afgået ved døden, er også i mine tanker.
Jeg vil gerne benytte denne lejlighed til at takke Naalakkersuisut. Det er nemt at forestille sig, hvor svært det måtte have været at finde finansiering til projektet, for vi var jo ved at miste håbet, da vi konstaterede, at der ikke var afsat midler til formålet, til trods for at vi siden beslutningen blev truffet d. 15. november 2018 altid har fastholdt troen på at lufthavnen vil blive realiseret.
Nu skal vi til at videreføre de eksisterende tiltag og arbejde med handleplaner og strategier samt tilpasse vores igangværende indsats.

Erhvervsfolk fra forskellige fag, rigt motiveret til at deltage i udviklingen, har henvendt sig til os i den seneste tid, og vores videre arbejde vil nu bestå af at sikre de optimale vilkår for dem.
Vi skal også til at planlægge den fremtidige anvendelse af Narsarsuaq.

ISG har allerede udført omfattende forberedelser, og vi skal fortsætte med disse.
ISG har fået ny bestyrelse fornylig. De har allerede taget arbejdshandskerne på, hvor de blandt andet allerede har fået en dialog med islændingene. Den dialog skal f.eks. føre til, at mulighederne omkring direkte forbindelse til Sydgrønland udnyttes i højere grad.

Der er dog stadigvæk en lang vej tilbage, licitationerne på forskellige opgaver skal nemlig først afholdes. Jeg håber dog, at den første sprængning kan foretages i det nye år.

Udgivet d. 19. november 2021