Stine Egede: I Sydgrønland er det strengt nødvendigt at gennembryde Itilliarsuk med en kanal!

Borgmesteren melder ud, at tiden er inde for Inatsisartut at deltage i forbedringen af mulighederne for infrastrukturen ad søvejen i Kommune Kujalleq

Trods de tidligere debatter i
Inatsisartut vedrørende gennembrydning af en kanal i Itilliarsuk, som blandt andet ikke blev realiseret på grund af valget, skal man nu holde møde om forslaget i Inatsisartut torsdag den 21. oktober, efter at Anders Olsen (S) har genoptaget det tidligere forslag.

-Jeg er glad for, at man i Inatsisartut nu genoptager debatten vedrørende mit tidligere forslag, der jo ikke blev realiseret. I årevis har man arbejdet med tiltag og debatteret en realisering omkring Itilliarsuk-projektet. Nu er det på tide at færdiggøre realiseringen af projektet, siger borgmester Stine Egede.

I projektforslaget som OrbiconArctic A/S har udarbejdet

er det estimeret, at kanalen skal have bredde på 40,4 meter og koste 50 mio., men borgmesteren i Kommune Kujalleq mener, at man ikke behøver at følge projektforslaget slavisk og i stedet dimensionere mindre både i størrelsen og anlægsudgifterne.

-Jeg tror at man kan dimensionere mindre i forhold til OrbiconArctic A/S forslag.

Såfremt den kan blive farbar forstørre Targaersamt politifartøjer, vil en bredde på 8-10 meter være tilstrækkeligt. Anlægsudgifter forventes at være på omkring 13-15 mio. Med hensyn til sikkerhed kan der rejses fra begge sider af kanalen skilte med information om maksimal hastighed. Kanalen vil være farbar hele året rundt, da vi ikke længere har storis i vores region, forklarer Stine Egede.

Udsprængte klippestykker fra Itilliarsuk-kanalen kan udnyttes til andre formål i Sydgrønland.

-Udsprængte klippestykker kan bruges som materialer ved kajanlæg, hvor der er flere kajanlæg der trænger til renovering og udvidelse, siger Stine Egede og fortsætter.

-Jeg håber, at Inatsisartut vil sikre grundlaget for udførelsen i år. Kanalen vil være kærkommen mulighed med hensyn til sikker sejlads i Sydgrønland i perioder med storis og oprørt hav om vinteren. For sundhedsvæsenet og politiet vil kanalen også betyde kortere sejlads.

Udgivet d. 19. oktober 2021