Kære borgere i Kommune Kujalleq og vores gæster!

I disse dage er COVID-19 brudt ud som pandemi i Sydgrønland, og indtil videre er der nu over 10 smittede tilfælde.

Det overordnede spørgsmål er ikke, hvor de smittede befinder sig, men det det vigtigste er påpasselighed, om du så bor i byen, bygden eller fåreholderstedet, og at man ikke kommer i nærkontakt.

Indtil videre har man fundet smittetilfælde i Qaqortoq, Narsaq og Narsarsuaq, og det er lige netop nu, at det er så vigtigt at følge myndighedernes anbefalinger.

Landslægeembedet, sundhedsvæsenets personale og politiet har alvorlig travlt med at opspore smittekæden. Jeg vil gerne viderebringe min inderligste tak til medarbejdere, der yder deres bedste dag og nat med det formål at kunne styre smittespredningen. Jeg er vidende om, at de bruger mange ressourcer på deres opgaver. Det er på sin plads, at vi alle som folkeslag udviser en støttende samarbejdsvilje til så stort et tiltag.

Det er værdigt at foreslå borgere, der har haft kontakt med smittede og er blevet testede og efterfølgende modtaget beskeden om negativ test, om at forblive hjemme indtil videre, da symptomerne, der er forårsaget af smitte, først bryder ud efter nogle dage. Der er endda tilfælde, hvor smittede ikke har symptomer, derfor er en fælles påpasselighed strengt nødvendigt.

Vi har åbnet et testcenter i Qaqortoq i samarbejde med Landslægeembedet, og det er mit håb, at det bliver benyttet effektivt, efter som en omfattende testning af borgere vil kunne lede vejen til at kontrollere smittekæden.

Jeg appellerer til forældre om at lave begrænsninger over for deres børn, da smittespredningen tillige kan eskalere gennem børnene.

Vi skal erindre, at vi skal deltage i beskyttelsen af vores svagere medborgere, da vi skal undgå at belaste det allerede hårdt pressede sundhedspersonale med ekstra arbejdsopgaver.

Derfor vil jeg gerne opfordre borgere, der endnu ikke er blevet vaccineret om at få det gjort, da erfaringerne viser, at smittespredningen blandt de vaccinerede minimeres, når man har fået en vaccine, og at kroppen har gode antistoffer, når man er blevet smittet.

Vi kan ikke komme uden om at være i besiddelse af et fælles ansvar for at mindske smittespredningen, og må derfor udvise tålmodighed i disse dage. På denne vis vil der være kortere tid til at kunne vende tilbage til vores vante dagligdag.

Endnu engang vil jeg påminde alle om at efterkomme myndighedernes nødvendige anbefalinger om at holde renligheden og undgå tætte kontakter i ave.

Lad os alle passe godt på hinanden i disse dage ved at udvise fælles ansvar og samarbejde. Endvidere vil jeg gerne takke alle, der har udvist tålmodighed og forståelse for fællesansvaret under de tidskrævende kødannelser ved testcenteret.

Stine Egede, borgmester

Udgivet d. 17. juli 2021