Bygdebestyrelsen

Blandt de 11 bygder i Kommune Kujalleq er der i alt fire kredse,

og blandt de fire bygdebestyrelser er der særskilte suppleanter. Bygdebestyrelsens opgaver går ud på at sikre de politiske målsætninger og administrative opgaver, som beslutningstagerne i bygderne har sat sig for, og endvidere arbejde med diverse tiltag, der drejer sig om daglige forhold i bygderne.

Bygdebestyrelserne i Kommune Kujalleq har følgende bygder som ansvarsområder:

Aappilattoq, Narsarmijit aamma Tasiusaq.
Eqalugaarsuit, Saarloq aamma Qassimiut.
Ammassivik aamma Alluitsup Paa.
Qassiarsuk, Igaliku aamma Narsarsuaq.

For at stille op, skal du gøre følgende:

Hvis stiller op til bygdebestyrelsen, er det vigtigt, at du bliver skrevet op rettidigt, at du laver en aftale med det respektive parti, hvis du er medlem af et, og dermed at du tilmelder din kandidatur i dit lokale kommunekontor.
For at kunne stille op til bygderådet er det et krav, at man er fyldt 18 år, og at man har en ren straffeattest, og for at kunne stille op til valget, skal man melde sig til senest tirsdag den 23. marts 2021.

Den sidste valgperiode
Under valgperioden 2017-2021 er følgende bygdebestyrelsesformænd:
Aappilattoq, Narsarmijit og Tasiusaq:  Angajo Manassen
Eqalugaarsuit, Saarloq og Qassimiut:  Lars Boassen