Kommune Kujalleq: Vi accepterer ikke sexchikane i vores arbejdsplads

Kommune Kujalleq deltog ved KNR´s rundspørge undersøgelse vedrørende sexchikane netop fordi Kommune Kujalleq som arbejdsplads ikke accepterer sexchikane.

Baggrunden Kommune Kujalleq´s støtte og deltagelse i KNR´s rundspørge om sexchikane er behovet for øget åbenhed omkring emnet, som er i meget fokus i den seneste tid i pressen og i det sociale medier.

-Det er kun positivt, at der nu er mere åben debat om sexchikane, da vi i fællesskab kan begrænse sexchikane i samfundet, hvis vi ikke længere tabuiserer emnet og diskuterer det åbent.  Vores kommune deltog i undersøgelse da det vigtigste er at vi ikke bryder gældende lovgivning, siger borgmester ved Kommune Kujalleq Kiista P. Isaksen.

Kommune Kujalleq indførte whistleblowerordning denne forår, derved kan medarbejderne indberette mistanke om ulovligheder, og dette er med til at sikre medarbejderne kan arbejde i tryghed og at forvaltningen sker i henhold til grundloven.

- Sexchikane accepteres ikke, heller ikke i vores arbejdsplads. Derfor er medarbejderne opfordret om at indberette eventuelle krænkelser til deres overordnede i deres afdeling eller gøre brug af whistleblower ordningen. Der skal nemlig ikke ske sexchikane i vores arbejdsplads og vi accepterer det ikke, siger fungerende kommunaldirektør ved Kommune Kujalleq Dorthe Bidstrup og fortsætter,

- Sexchikane accepteres ikke i Kommune Kujalleq og derfor sker sagsbehandling ud fra konkrete oplysninger og i henhold til lovens rammer.

Udgivet d. 16. oktober 2020