Kære medborgere i Kommune Kujalleq

I to måneder har vi været frie for Covid-19, og i fredags fik vi desværre besked om, at en person fra et forskningsskib kommet udefra var testet positiv for Covid-19 i Nanortalik.

Vi er blevet informeret om, at vedkommende er isoleret og er under opsyn, og at de andre passagerer og besætningsmedlemmer er blevet bedt om, at blive ombord på skibet mens undersøgelserne står på.

Landslægeembedet er i samarbejde med politiet i gang med at klarlægge detaljerne omkring skibet og ombordværende samt eventuelle nære kontakter til den smittede.

Det opfordres derfor at man kontakter sundhedsvæsnet, hvis man har symptomer på smitte.

I denne sommer er der en masse rejseaktivitet i Sydgrønland, og derfor er det tid til, at vi igen samarbejder ved at tage ansvar.

Vi bliver nød til at passe på de ældre og de svage i samfundet, jeg råder derfor alle, at følge nøje myndighedernes anbefalinger om god hygiejne.

Vi skal vaske vores hænder hyppigt, hoste i ærmen, ikke spytte, blive hjemme hvis man er syg, undgå at give håndtryk, og undgå at være blandt mange mennesker.

På den seneste tid har vi i alle kommuner haft mange samtaler med beredskabet om Covid-19, og dermed forberedt ud fra samtalerne, hvis der forekommer smitte i de forskellige steder.

Her i Kommune Kujalleq er beredskabet hermed parat.

Vi følger Naalakkersuisuts og landets beredskab tæt, og hvis der skulle ske nogen ændringer, vil vi fra Kommune Kujalleq videregive informationer snarest.

På baggrund af forholdene i disse dage er det blevet endnu vigtigere, at vi holder sammen, derfor er det mit håb, at vi kan støtte hinanden i vores tiltag, der vedrører pandemien forårsaget af COVID-19.
Jeg forstår alle, som er bekymret omkring Covid-19, for jeg er ligeså bekymret. Jeg vil dog samarbejde lige så meget jeg kan, for at forhindre smitte.
Med denne mulighed vil jeg af hjertet takke alle, som følger og arbejder med myndighedernes anbefalinger, for jeg kan se samarbejdet i de tider, der er mest brug for det.

Lad os alle passe på godt på hinanden.

Udgivet d. 03. august 2020