Affaldsplan 2020-2031

Kommune Kujalleq har udarbejdet en affaldsplan. Affaldsplanen er gældenden for perioden 2020 til 2031 og sætter fokus på en bedre udnyttelse af ressourcerne, en højere kvalitet i genanvendelsen og bedre muligheder for affaldssortering.

Affaldsplanen indeholder de overordnede visioner, mål samt konkrete initiativer, der vil blive iværksat i løbet af planperioden.

Med affaldsplanen 2020 – 2031 er det besluttet, at der skal arbejdes ud fra målsætningerne:

• En styrket informationsindsats over for borgere og virksomheder
  • Affaldsforebyggelse, øget kildesortering og genanvendelse
  • Udvikling af bæredygtige forbrændingsløsninger
  • Modtagefaciliteter for behandling af affald
  • En styrkelse af planlægning, administration og drift

Der vil i løbet af planperioden blive iværksat en række aktiviteter for både private husholdninger, erhverv samt kommunens institutioner, skoler mm.

Herudover findes der i Affaldsplanen en tids- og handleplan for, hvornår de forskellige initiativer forventes, at blive gennemført.

Udgivet d. 17. august 2020