Ændret rejsemønster isolerer Sydgrønland yderligere

Air Greenland har netop suspenderet den direkte sommerrute fra København til Narsarsuaq.

Da Air Greenlands direkte rute kun kører én sæson om året, skal Sydgrønland nu vente i et helt år før regionen bliver let-tilgængelig fra Danmark igen.

Dette betyder at størstedelen af turister skal flyve igennem både Kangerlussuaq og Nuuk, som gør turen sydover besværlig, som betyder en lang rejse fyldt med mange kontaktmuligheder med andre undervejs. Disse faktorer bidrager ikke til et scenarie hvor turismebranchen i Sydgrønland er tiltrækkende, og hvor den økonomiske genrejsning kan begynde.

- Vi alle borgmestre i Grønland har ellers sendt en fælles ansøgning om en separat hjælpepakke for turistaktørerne, og ud fra den nuværende situation er det endnu en gang blevet pointeret, at dette er ganske nødvendigt.

Det er på tide at tage et ekstraordinære tiltag over for turistaktørerne, da de er hårdt ramt i disse dage, siger borgmester i Kommune Kujalleq Kiista P. Isaksen.

FLERE KONTAKTMULIGHEDER TIL ANDRE

I en tid hvor verdenen skal have fokus på at minimere kontakt med andre, vil dette ændrede rejsemønster have den modsatte effekt, hvor man samler alle indrejser i den samme lufthavn.

I værste tilfælde, vil rejsende til Sydgrønland skulle bruge op til 30 timer i stedet for 4-5 timer, plus ekstra bagagehåndtering og en eventuelle overnatninger og  mellemlandinger. Resultatet er talløse kontaktmuligheder med andre rejsende i flere lufthavne, taxaer og hoteller - før de har når deres destination.

For Sydgrønland betyder dette et stop, at den ellers positive effekt der ville ellers ville have været ved en gradvis genåbning.

”Jeg frygter en stor bølge af aflysninger inden for turisme til Sydgrønland. Det er krævende i forvejen at skal testes to gange på en stram tidslinje og holde karantæne. Men nu hvor selve rejsen bliver endnu længere og mere risikabel, er det  svært at forestille sig, at mange vil beholde deres rejseplaner” siger Sarah Woodall, Tourism Destination Manager hos Innovation South Greenland.

DET LOKALE SAMFUND BETALER OGSÅ PRISEN

Prisen på flybilletter er altid afgørende for borgernes evne at rejse, men kort rejsetid og adgang til direkte ruter, er det andet vigtigste element for at rejse.

I en spørgeundersøgelse lavet af Innovation South Greenland i december 2019 for borgere i Sydgrønland, har 96% af respondenter svaret, at de foretrækker en direkte flyrute til udlandet i forhold til en med mellemlanding i en anden by i Grønland.

- Det kan jo ikke passe at skulle byde befolkningen disse forhold, når man har opfordret folk til at rejse internt i Grønland og når rejseudgifterne er så høje. Passagerer, der skal befordres mellem Sydgrønland og Danmark, kan i nogle tilfælde først komme videre efter at have overnattet i Nuuk, og det er uacceptabelt at skulle bruge flere dage på at nå destinationerne på tur-/returrejsen. Det er nødvendigt at kunne tilbyde passagererne direkte forbindelse til og fra Sydgrønland, afslutter Kiista P. Isaksen.

Erhvervslivet kan også blive påvirket med langsommere leveringstid af gods, med det resultat at borgere opleve utilfredsstillende servicetid.

FORSTÆRKET BÅND TIL ISLAND?

Suspenderingen fra Air Greenland, er bare den seneste i en lang række eksempler på at Sydgrønland bliver nedprioriteret af Air Greenland igennem årene. Er det på tide at overveje om Sydgrønland ikke skulle følge i Østgrønlands fodspor og benytte Island som primært kommerciel transport og fragt partner?

Udgivet d. 11. juni 2020