Der forvaltes på ærlig vis!

Borgmesteren i Sydgrønland ærgrer sig over de usande informationer, der kommer frem gennem medierne samt oppositionens beskyldende meldinger.

Fredag den 6. marts kunne man i Sermitsiaq.ag læse, at der i forbindelse afskedigelsen af fagchefen var omkring 20-30 medarbejdere på børne- og ungeområdet, som nedlagde arbejdet.

-Det ærgrer mig, at man gennem medierne fremkommer med usande påstande, efter som det er slet ikke gavner kommunen og borgerne, når oppositionen drager nytte af usande påstande og dermed atter fremkommer med usande påstande, da man som folkevalgt er essentielt at skulle forvalte på ærlig vis. siger Kiista P. Isaksen.

Efter fremlæggelsen af de usande påstande gennem Sermitsiaq.ag har fået borgmesteren til at lave tiltag på baggrund af Inuit Ataqatigiits pressemeddelelse gennem de sociale medier.

-Jeg har måttet hente oplysninger om sagen vedr. fritagelse af fagchefen efter sagen blev fremlagt i pressen, og jeg skal præcisere, at der er tale om en fritagelse og ikke en afskedigelse, og at der ikke er tale om nedlæggelse af 20-30 medarbejdere, men at der var under fem medarbejdere, der havde nedlagt deres arbejde, og jeg kan ikke udtale mig nærmere om sagen, efter som borgmesteren ikke må komme med udtalelser om enkelte personsager, siger Kiista P. Isaksen.

Sagen kører efter loven.

I sin pressemeddelelse orienterede I.A. bl.a. om, at der under en demonstration i forbindelse med kommunalbestyrelsesmødet i februar måned stod "Korruption" i en af demonstranternes skilte.

-Der foregår en forvaltningen efter juridiske forskrifter, og derfor er der slet ingen grund til den slags insinuationer, og vi har kontaktet den gruppe af borgere og spurgte, hvad grundlaget var for der stod på skiltet, og vi bad dem om at med en underretning såfremt der foregik korruption i kommunale forvaltning. De har til dags dato ikke givet lyd fra sig.  Men kommunen har slet ingen grund til at være bange, da forvaltningen foregår lige efter juridiske forskrifter, siger Kiista P. Isaksen.

Whistleblower ordningen

Fra nytåret er whistleblower-ordningen indført i Kommune Kujalleq, vi afventer kun på den app, der skal bruges i forbindelse med ordningen. Dengang påstod Inuit Ataqatigiit, at offentligheden ikke var orienteret om indførslen af ordningen, hvilken borgmester afviste.

-Ud over offentliggørelsen om ordningen i forbindelse med radiotransmitterede kommunalbestyrelsesmøde i februar måned, var der orientering om ordningen under et borgermøde i Qaqortoq, hvilken er også planen til kommende borgermøder både i Narsaq og Nanortalik, sagde Kiista P. Isaksen og fortsætter:

- Jeg skal dog i den forbindelse præcisere, at ordningen gælder for de kommunale ansatte, da I.A.´s udtalelser kunne forstås som, at ordningen gælder også for borgerne, forklarer Kiista P. Isaksen.

Faldende befolkningstal er blevet stoppet i Sydgrønland

I seneste tid var en pressemeddelelse vedrørende faldende befolkningstal er blevet stoppet i Sydgrønland, og lige efter kom der falske oplysninger i Sermitsiaq.ag:

- Man har da ret til at offentliggøre gode nyheder, idet jeg er meget glad for den slags nyheder. I forbindelse faldende befolkningstal er blevet stoppet i Sydgrønland, er det mit inderlige håb, at Sydgrønland ikke betaler dyrt for den slags usande oplysninger via pressen. Der forvaltes nemlig på ærlig vis på kommunen, afslutter Kiista P. Isaksen.

Udgivet d. 09. marts 2020