Generelt
Betingelser for at ansøge
Hvis du ønsker at importere øl, vin og spiritus som fragt til Grønland gælder 4 grundlæggende krav:
- Som importerende person skal du være fyldt 18 år.
- Som importerende person skal du have bopæl i Grønland eller indenfor ganske kort tid få bopæl i Grønland.
- Som importerende person skal du ansøge om og få tildelt en engangstilladelse. Skattestyrelsen udsteder tilladelsen.
- I forbindelse med angivelse af pantemballagen på afgiftsanmeldelsesblanketten påhviler det importøren at sikre sig, at emballagens stregkoder er oprettet i Pantadministrationens pantportal. Her gælder følgende:
- Er stregkoden oprettet, skal importøren ikke gøre yderligere.
- Er produktet ikke tilmeldt, skal dette ske via Pantportalen (www.pant.gl)
- Se hvordan her: vejledning til import af drikkevarer i pantemballage. Vejledningen er at finde på aka.gl (https://aka.gl/emner/borger/afgifter/vejledninger?sc_lang=da)
Først når disse fire krav er opfyldt, må du som privatperson indføre øl, vin og spiritus som fragt til Grønland.
Engangstilladelse til privatindførsel af øl, vin og spiritus til Grønland – det skal du gøre
Ansøgningen foregår digitalt via Sullissivik.gl, hvor du som borger skal logge ind med MitID.
I ansøgningen skal du anføre varearten, afgiftsgruppenummeret, samt antallet af hver af de varer, som du ønsker at indføre. Ligeledes skal der også vedlægges en faktura på de varer, du ønsker at indføre. Fakturaen er til brug for kontrol af afgiftsgrundlaget. Ydermere skal bookingnummeret samt deadline-datoen for indlevering til forsendelse fremgå.
Før tilladelsen kan udstedes gælder følgende krav:
- Ansøgning skal indsendes elektronisk senest 5 arbejdsdage før deadline for indlevering af varerne til forsendelse til Grønland.
- Hvis du har booket en forsendelse med et skib, der afgår fredag fra Aarhus, så er deadline for indlevering af varerne til forsendelse tirsdag. Du skal dog sikre dig, at dette stadig er gældende: Deadline for indlevering til forsendelse vil således fremgå af din booking af forsendelsen.
- Dermed skal du indsende ansøgningen til Skattestyrelsen senest tirsdag ugen forinden afsejling, fordi du skal indsende ansøgningen 5 arbejdsdage før indlevering til forsendelse. - Afgiften af varerne samt ekspeditionsgebyret skal være betalt.
- Afgifter inkl. tillægsafgift og ekspeditionsgebyr skal betales senest ved indgivelsen af ansøgningen. Konkret vil du blive sendt direkte fra udfyldning af ansøgning til et betalingsmodul. Efter godkendt betaling er ansøgningen indsendt. - Varerne skal indføres som fragt med fly, skib eller som postforsendelse, for at du kan få en engangstilladelse.
Engangstilladelsen udløber i det øjeblik, varerne udleveres til dig.
Ønsker du efterfølgende på ny at indføre øl, vin eller spiritus som fragt til Grønland, skal du indsende en ny ansøgning og modtage en ny engangstilladelse fra Skattestyrelsen.
Det bemærkes, at Skattestyrelsen kan afvise at udstede tilladelse, hvis det vurderes, at mængden af udstedte tilladelser til en given person tyder på et forbrug udover det private.
Afgift og ekspeditionsgebyr – hvad koster privatindførsel af øl, vin og spiritus?
Privatindførsel af øl, vin og spiritus er belagt med en indførselsafgift, en tillægsafgift samt et ekspeditionsgebyr. Herudover kan indførslen også være belagt med en emballageafgift samt en pant og et pantgebyr:
- Indførselsafgift
- Denne afhænger af varetypen, du ønsker at indføre. Der er således højere afgift på alkohol, jo højere varens alkoholprocent er. Ligeledes kan der også være tale om en emballageafgift samt pant og pantgebyr. Du kan se de gældende indførselsafgifter her: https://aka.gl/emner/borger/afgifter/indfoerselsafgift_for_varer?sc_lang=da - Tillægsafgift
- Tillægsafgiften udgør 50% af den beregnede indførselsafgift – der skal ikke beregnes tillægsafgift af emballageafgiften eller pant og pantgebyret. Se eksemplet i nedenstående afsnit. - Ekspeditionsgebyr
- For hver ansøgning om engangstilladelse til privat indførsel af øl, vin og spiritus opkræver Skattestyrelsen et ekspeditionsgebyr på 250,00 kr. Dette beløb er uafhængigt af mængden af importerede varer pr. tilladelse. Altså: Gebyret er det samme, uanset om du indfører 100 flasker øl, 10 flasker spiritus eller 50 flasker vin.
Ved indgivelse af ansøgning er det således summen af disse tre beløb samt eventuel emballageafgift, pant og pantgebyr, der skal indbetales til Skattestyrelsen. Når betalingen er gennemført, vil der blive udstedt en engangstilladelse til indførslen.
Hvis du vil indsende din ansøgning digitalt (Hvis du har MitID)
Hvis du vil aflevere din ansøgning fysisk (Hvis du ikke har MitID)
Arbejdsgang for sagsbehandling
Annullering og ændring af engangstilladelse som følge af annulleret eller ændret ordre
Hvis en ordre annulleres eller ændres af importøren eller eksportøren, så frafalder engangstilladelsen, fordi denne er udstedt på baggrund af de oplysninger, der blev angivet i ansøgningen. I sådanne tilfælde skal du gøre, som beskrevet nedenfor.
Annullering af ordre
Forestil dig, at en eksportør meddeler dig, at de ikke kan levere den ordre, som du ellers har bestilt. Du har tilmed søgt og betalt for en engangstilladelse hos Skattestyrelsen.
I dette tilfælde kan du gennem Sullissivik annullere din engangstilladelse og få beløbet tilbagebetalt. Du skal blot huske: Annulleringen skal ske inden deadline for indlevering til forsendelse.
Ændring af ordre
Forestil dig, at en der sker en ændring af din ordre – fx i antallet af flasker eller i typen af vare. I dette tilfælde vil du gerne redigere din engangstilladelse. Dette gøres ved at annullere den oprindelige tilladelse som i 7.1. Derefter kan du udfylde en ny ansøgning med de nye vareoplysninger.
Du skal være opmærksom på, at denne nye ansøgning stadig skal indsendes senest 5 arbejdsdage før deadline for indlevering til forsendelse. Et tænkt eksempel: Hvis ændringen i ordren sker 3 dage før den oprindelige ordres deadline for indlevering til forsendelse, skal du booke en ny forsendelse, hvor deadline til indlevering er senest 5 arbejdsdage efter indsendelse af ansøgning om engangstilladelse.
Du annullerer din ordre ved at sende en mail til: toldindberetning@nanoq.gl
Frister
Ansøgning skal indsendes elektronisk senest 5 arbejdsdage før deadline for indlevering af varerne til forsendelse til Grønland.
- Hvis du har booket en forsendelse med et skib, der afgår fredag fra Aarhus, så er deadline for indlevering af varerne til forsendelse tirsdag. Du skal dog sikre dig, at dette stadig er gældende: Deadline for indlevering til forsendelse vil således fremgå af din booking af forsendelsen.
- Dermed skal du indsende ansøgningen til Skattestyrelsen senest tirsdag ugen forinden afsejling, fordi du skal indsende ansøgningen 5 arbejdsdage før indlevering til forsendelse.
Klage
Du har ret til at klage over den afgørelse, som Skattestyrelsen har truffet i forbindelse med din indsendte ansøgning. Vil du sende en klage, skal du sende din klage via mail til toldindberetning@nanoq.gl
På din klage, skal du:
- Skrive begrundelsen for hvorfor du vil klage over afgørelsen
- Vedhæfte relevante dokumenter
Havnevej B-1338
Postboks 521
3920 Qaqortoq
Telefon: 34 60 60
Fax: 31 16 77
E-mail: tax@nanoq.gl
Åbningstider:
Mandag: 10.00 - 15.00
Tirsdag: 10.00 - 15.00
Onsdag: LUKKET
Torsdag: 10.00 - 17.00
Fredag: 10.00 - 15.00
Skattestyrelsen
Postboks 1605
3900 Nuuk
CVR-nummer 19785386
Telefon: 34 65 10
E-mail: tax@nanoq.gl
Hjemmeside: www.aka.gl