Generelt
INI administrerer lejeboliger ejet af Grønlands Selvstyre og kommuner. Med omkring 160 medarbejdere på tværs af lokalafdelinger i Vestgrønland administrerer INI næsten 9.000 lejeboliger.
Som boligsøger kan du skrive dig op til INIs boligventeliste.
Ventelisten sikrer fortrinsret til dem med som har stået længst på ventelisten ved ansøgning om lejeboliger.
Du kan tilmelde dig flere ventelister ved at købe et ventelistenummer. Ventelisterne er opdelt efter byer/bygder og selskab, samt i Selvstyre- og kommuneejede.
Betingelser for at ansøge
Du kan skrive dig på INIs venteliste ved at udfylde blanketten "Opskrivning til venteliste" og sende den til ini@ini.gl eller oprette dig som bruger på vores selvbetjening .
Du får tilbudt bolig, hvor antallet af rum er tilpasset din families størrelse., f.eks. du vil ikke blive tilbudt en 4-værelses lejlighed som enlig. Se husstandsskema her
Du kan allerede melde skrive dig op som boligsøgende, når du er fyldt 15 år. Men du har først ret til at blive tilbudt en lejebolig, når du er fyldt 18 år.
Betaling
Ventelistegebyret er 100 kr. pr. liste.
Gebyret er gældende for det aktuelle kalenderår.
Det betyder, at det koster det samme, om du skriver dig i januar eller november, og at ventelistenummeret bliver fornyet hvert nytår.
Vi sender girokortet sidst på året. Fristen for at betale og dermed genbekræfte din status som boligsøgende er den 31. december.
Hvis du vil indsende din ansøgning digitalt (Hvis du har MitID)
Når du opretter dig som bruger på vores selvbetjening, er de loginoplysninger, du modtager, gyldige i 30 dage. For at sikre fortsat adgang til din brugerkonto er det vigtigt at aktivere dit MitID inden koden udløber. Husk at logge ind med MitID, når det er aktiveret.
Hvis du vil aflevere din ansøgning fysisk (Hvis du ikke har MitID)
Hvis du stadig ikke har aktiveret eller er fritaget for MitID, kan du søge om optagelse på boligventeliste, ved at udfylde blanketten "Ansøgning til boligventeliste"
Blanketten kan sendes til ini@ini.gl eller afleveres personligt i INImut.
Arbejdsgang for sagsbehandling
Når du er oprettet som bruger på vores selvbetjening og er skrevet op på ventelisten, vil du blandt andet kunne:
- Se din ventelisteplacering
- Se dine boligtilbud
- Se de ledige boliger
- Du kan selv rette din opnotering i bero
Boligtilbud
Når en bolig bliver ledig, prioriterer vi at tilbyde den til de personer på ventelisten, som tilhører den respektive boligafdeling. Blandt dem, der melder interesse, får den, der har længst stået som boligsøgende, tilbudt boligen.
Når du har fået et boligtilbud via e-mail, vil du også kunne se det via vores selvbetjening.
Vi sender boligtilbuddet til flere på én gang, for at hurtigere tildele de ledige boliger til boligsøgerne, dermed minimere ventetiden på en bolig.
Depositum
Depositummet svarer til tre måneders husleje. Depositum skal betales inden du flytter ind i ejendommen. Det er muligt at afbetale depositum efter aftale.
Når du flytter ind, skal du lave en fejl- og mangelliste. Listen er din dokumentation for, at disse fejl og mangler ikke er opstået, men du boede i boligen, og at du derfor ikke skal betale for udbedringen. Husk derfor at gemme listen over fejl og mangler, så længe du bor i boligen.
Du får depositummet tilbage, når du er fraflyttet og vi har foretaget et fraflytningssyn, samt modtaget og beregnet fakturaer fra eventuelle håndværkere.
Klage
Boligklagenævnet behandler klager over afgørelser, der er truffet vedr. kommunalt- eller selvstyreejede lejemål.
Du kan sende din klage til maalaarut@nanoq.gl
På din klage, skal du:
- Skrive begrundelsen for hvorfor du vil klage over afgørelsen
- Vedhæfte den skriftlige afgørelse, samt eventuelle dokumenter fra INI A/S